Arbetsmiljöpolicy

 

Happy Homes ska genom aktivt arbetsmiljöarbete verka för att vara en attraktiv arbetsgivare och förebygga skada och ohälsa. Vi ska arbeta efter följande riktlinjer:

 

• Vi ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete enligt tillämpliga krav i arbetsmiljölagstiftningen och andra krav

• Vi ska arbeta på ett sådant sätt så att ohälsa och skada i arbetet förebyggs och en för övrigt tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Detta kräver alla engagemang

• Vi ska ständigt förbättra hantering av arbetsmiljöfrågor och vår arbetsmiljöprestanda

• Ingen ska behöva drabbas av ohälsa eller skador på grund av brister i arbetsmiljön

• Användning av alkohol och droger under arbetstid är förbjudet. Alkoholanvändning under fritid får ej påverka arbetet negativt. Medicinanvändning som kan ge arbetsmiljörisker ska anmälas till företaget

• För varje verksamhetsdel ska arbetsmiljörisker identifieras och bedömas löpande och förebyggas. Skyddsåtgärder ska fastställas och dokumenteras.

• Arbetsmiljöfrågor ska ingå som en integrerad och naturlig del i vår verksamhet och ska behandlas i direkt anslutning till de övriga vardagliga frågorna och i samverkan med anställda

• Medarbetare som tilldelas arbetsmiljöuppgifter ska ges kunskaper om arbetsmiljö, ha kompetens att driva arbetsmiljöfrågor, samt tilldelas resurser och befogenheter att lösa arbetsmiljöproblem

• Nyanställda, vikarier och omplacerade ska ges erforderlig information, utbildning och träning i arbetsmiljöfrågor • Vid inköp av arbetsutrustning och produkter som kan innehålla hälsovådliga ämnen ska arbetsmiljöfrågorna beaktas

• Personlig skyddsutrustning ska finnas tillgänglig på arbetsplatsen och användas

• Ett aktivt hälso- och friskvårdsarbete samt rehabiliteringsarbete ska bedrivas

• Vid ledningens genomgångar ska arbetsmiljöarbetet följas upp och utvärderas. Beslut om förbättringsåtgärder fastställs vid behov

• Vi ska göra vår arbetsmiljöpolicy förstådd bland våra medarbetare och tillgänglig för våra intressenter

• VD har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön även om denne tilldelat arbetsmiljöuppgifter till utpekade personer i organisationen

• Vid ledningens genomgångar granskas och utvärderas policyns fortsatta lämplighet